درمان خشکی واژن

آنچه می خوانید...

در بسیاری از بانوان امروزه شاهد خشکی واژن یا پوست اطراف آن هستیم. برای رفع این مشکل راه حل های گوناگونی وجود دارد که در این مقاله سعی داریم ابتدا با بیان دلایل بروز خشکی واژن اقدامات لازم برای درمان آن را بیان کنیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 خشکی واژن یکی از مشکلاتی است که امروزه بسیار رایج است و معمولا در سنین بالا در افراد اتفاق می افتد که این مشکل در اثر تغییرات هورمونی ایجاد می شود.  با بروز خشکی واژن دیواره های واژن نازک شده و در ناحیه تناسلی فرد کلاژن سازی انجام نمی شود که این موضوع هم تاثیر همان تغییرات هورمونی می باشد. برای حل این مشکل که معمولا در روابط فرد تاثیر بسیار زیادی دارد لازم است به بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه شود.

دلایل خشکی واژن

خشکی واژن می تواند در اثر دلایل مختلفی اتفاق بیافتد که عبارتند از:

  1. کم شدن هورمون استروژن
  2. رسیدن به سن یائسگی
  3. ابتلا به برخی بیماری های زمینه ای
  4. استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی
  5. داشتن استرس زیاد مخصوصا درباره روابط جنسی
  6. شیمی درمانی ناحیه لگن
  7. جراحی تخمدان
  8. ابتلا به سندروم شوگرن
  9. استفاده از ژل های شستشو یا کرم های واژینال
  10. دوران زایمان و شیردهی که باue تغییر سطح هورمون هاست.
  11. نقص سیستم ایمنی و …

علائم خشکی واژن

معمولا افرادی که دچار خشکی واژن می شوند دارای علائم زیر می باشند:

  1. احساس درد هنگام رابطه جنسی که معمولاً با خروج خون همراه است.
  2. احساس ایجاد زخم هنگام دخول در واژن
  3. عفونت در مجاری ادراری و بالا رفتن ریسک عفونت همراه با خارش و سوزش
  4. فرد احساس می کند دچار تنگی واژن است.
  5. کم شدن میل جنسی و عدم تمایل برای مقاربت

قابل ذکر است که در صورتیکه فرد هر کدام از علائم بالا را داشته باشد باید هر چه سریع تر به بهترین متخصص زنان مراجعه کند تا برای حل مشکل درمان به سرعت آغاز شود و از پیشرفته شدن این مشکل جلوگیری شود.

تشخیص خشکی واژن

برای تشخیص خشکی واژن کافی است به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا پس از انجام معاینات بالینی و ارزیابی دیواره واژن و دهانه رحم تشخیص انجام شود. معمولا در مراحل اولیه تشخیص، پزشک از بیمار می خواهد چند نوع آزمایش و تست پاپ اسمیر انجام دهد. گاهی نیز در صورت مشکوک بودن مشکل بیمار، پزشک درخواست انجام آزمایشات هورمونی، نمونه گیری از واژن و گرفتن نمونه ادراری را از بیمار دارد.

درمان خشکی واژن

متخصص زنان پس از معاینه کامل واژن و پرسیدن سوالاتی درباره بیماری از فرد می تواند بهترین و مناسب ترین درمان را برای وی در نظر داشته باشد. اگر این بیماری به صورت پیشرفته نباشد می تواند با استفاده از برخی کرم ها و دارو ها درمان شده و فرد درمان شود.

در ادامه مطلب به توضیح راه های درمانی خشکی واژن خواهیم پرداخت:

یکی از راه هایی که امروزه بسیار استفاده می شود و تاثیر خوبی هم دارد استفاده از کرم هایی است که با قرار گیری روی ناحیه واژن سبب از بین رفتن خشکی واژن می شود.

این حلقه ها نوعی حلقه نرم هستند که باعث آزاد شدن استروژن در ناحیه واژن می شوند و به طور مستقیم روی واژن قرار می گیرند. این حلقه ها هر سه هفته یک بار باید تعویض شوند اما لازم نیست برای حمام با برقراری رابطه خارج شوند.

تزریق مزو به واژن علاوه بر جوانسازی واژن و سفید کردن آن سبب افزایش تولید کلاژن در این ناحیه شده و در نهایت خشکی واژن را درمان می کند.

این قرص ها نیز گاهی توسط پزشک تجویز می شوند و و درون واژن قرار می گیرند و خاصیت روان کنندگی دارند.

همچنین بهتر است موارد زیر را برای پیشگیری و درمان خشکی واژن انجام دهیم:

داشتن رابطه جنسی منظم

برای این که از ابتلا به خشکی واژن پیشگیری نمایید بهتر است با همسر خود رابطه ای منظم داشته باشید زیرا این کار باعث افزایش خونرسانی در ناحیه واژن شده و از خشکی واژن جلوگیری می نماید.

غذاهای حاوی فیتواستروژن

این مواد غذایی می توانند سبب تولید استروژن در بدن شوند و از خشکی واژن جلوگیری کنند. موادی که در خود دارای این هورمون می باشند عبارتند از: سویا، پنیر، لوبیا، آجیل و ….

خشکی واژن بعد از یائسگی

یائسگی اتفاقی است که در سنین بالای 50 سال اتفاق می افتد و معمولا با اتفاق افتادن آن استروژن در بدن کاهش می یابد و دیگر تولید نمی شود. در امتداد کاهش استروژن رطوبت در ناحیه واژن کم شده و فرد دچار خشکی واژن می شود. حول تحقیقات انجام شده درباره این موضوع نتیجه حاصل شده است که 70% بانوان پس از یائسگی خشکی واژن را تجربه خواهند کرد.

پیشگیری از خشکی واژن

  1. عدم استفاده از محصولات شستشوی واژن: استفاده از آب برای پاکسازی ناحیه واژن کافی بوده ونیازی به استفاده از دوش واژینال و … نم بشد زیرا این مواد با تغییر ph در این ناحیه سبب خشک شدن واژن می شوند. همچنین بهتر است از مواد شوینده که دارای عطر می باشند در این ناحیه استفاده نود.
  2. مصرف مایعات زیاد: مصرف کردن مایعات و نوشیدن آب به میزان زیاد به فرد کمک می کند تا میزان تعرق بدن بالا رفته و در داخل واژن رطوبت لازم تولید شود.
  3. عدم مصرف برخی دارو ها: استفاده از برخی قرص ها به طور طولانی مدت باعث می شوند فرد دچار خشکی واژن شود. معمولا قرص های افسردگی، اضطراب و … این مشکلات را به همراه دارند.
  4. استخر داغ: استخر داغ به دلیل دارا بودن سطح بالای کلر می تواند خشکی واژن ایجاد کند و برای رفع این مشکل بهتر است فرد ناحیه تناسلی را با آب ولرم شستشو دهد.
  5. نرسیدن به ارگاسم: در بسیاری از افراد در اثر داشتن رابطه جنسی و نرسیدن به ارگاسم خونرسانی در این ناحیه صورت نمی گیرد و خشکی واژن را سبب می شود.
  6. مصرف چربی ها: استفاده از روغن امگا 3 و سویا نیز می تواند به حفظ رطوبت واژن کمک کند.
  7. انجام ورزش: بسیاری از ورزش ها هستند مانند دویدن و هوازی ها که باعث بالا رفتن ضربان قلب می شوند و به بهبود خونرسانی در ناحیه واژن کمک می کنند.
  8. عدم مصرف مشروب و دخانیات: نیکوتین یکی از عوامل موثر در خشکی واژن می باشد.

دکتر ویدا ناجی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *