درد های زیر شکمی در بارداری را جدی بگیرید!

آنچه می خوانید...

همانطور که می‌دانید اندام بانوان در ابتدای دوران بارداری دائما در حال تغییر است که این مورد کاملا طبیعی می‌باشد و درد های زیر شکمی در دوران اوایل بارداری زیاد است. در طول دوران بارداری، رحم همواره در حال تغییر ابعاد است و همچنین رباط عضلات دائما در حال کشیده شدن است. اما گاهی درد هایی در دوران بارداری نشانه مواردی هستند که نیاز به پیگیری داشته باشند و بهتر است که فورا منشا آن ها کشف گردد. در این مقاله با انواع درد های شکمی و نشانه ها و عوارض آن ها آشنا شوید.

درد زیر شکم در بارداری از چه زمانی شروع می‌شود؟

معمولا درد زیر شکم از اوایل بارداری آغاز می‌شود و به مرور زمان کاهش می‌یابد. گاهی درد های شکمی به طور عادی پیش می‌آیند و در برخی مواقع دیگر این درد ها نشانه مسائل بسیار جدی هستند.

علل درد های زیر شکمی

برخی از عواملی که موجب بروز درد های کم خطر یا درد هایی با خطر بسیار بالا در بارداری ایجاد می‌شود را در ادامه ذکر می‌کنیم:

  • افزایش اندازه رحم

هر چه رحم بزرگتر شود، به حفره شکمی فشار وارد می‌شود و حتی جابه جایی هایی در این ناحیه صورت می‌گیرد. معمولا این نوع جا به جایی ها با اتساع در شکم همراه هستند. برای اینکه با درد های شدید در ماه های اول بارداری مقابله کنید، حتما به استراحت نسبی بپردازید و از این موضوع غافل نشوید و همچنین مثانه خود را به موقع تخلیه کنید.

  • درد رباط های گرد رحمی

گاهی همزمان با بزرگ شدن رحم، رابط های گرد این ناحیه کشیده می‌شوند. این نوع درد ها معمولا در زیر شکم احساس می‌شوند و حتی تا کشاله های ران نیز سرایت میکنند. معمولا زمانی که افراد در حال جا به جا شدن از یک وضعیت خود هستند، با درد های شدید و تیز در این ناحیه دچار می‌شوند. ناگفته نماند که این درد های زیر شکمی اغلب در سه ماهه دوم بارداری رخ می‌دهد و حتی به طور ناخودآگاه نیز برطرف می‌شود.

  • یبوست و مشکلات معده

گاهی در روز های اول بارداری، میزان نفخ و گاز های معده زیاد است و سبب بروز کمر درد و درد های شکمی در دوران حاملگی می‌شود. همچنین طی دوران بارداری هورمون پروژسترون کاهش یافته و با کند شدن حرکت لوله های گوارشی، مشکل یبوست برای خانم های باردار ایجاد می‌شود. در نهایت تمامی این موارد موجب پیدایش انواع درد های شکمی و پیچش در این ناحیه خواهد شد.

  • انقباض های برکستون هیکس

این نوع انقباضات اغلب دردناک هستند و معمولا نشانه هایی از زایمان زودرس می‌باشند. این انقباضات رفته رفته به یکدیگر نزدیکتر می‌شوند و درد های زیر شکمی با فواصل کوتاه تری انجام می‌شود. یکی از مواردی که از عامبلین اصلی درد ها و انقباضات برکستون هیکس است، کمبود مصرف و نوشیدن آب می‌باشد. مصرف مایعات در همین اندازه که دانستید، دارای اهمیت است و باید به آن توجه شود.  این درد ها گاهی حاد هستند اما در هر حال در صورت بروز و احساس درد های زیر شکمی با فواصل زمانی معین باید حتما این موارد را به بهترین دکتر زنان اطلاع دهید تا در صورت نیاز، اقدامات لازم انجام شود.

نشانه درد های زیر شکمی

  • پره اکلامپسی
  • جدا شدن جفت
  • التهاب آپاندیس
  • زایمان زودرس
  • اختلالات بینایی
  • وجود خون در ادرار
  • سقط ناخواسته جنین
  • عفونت مجاری ادراری
  • بارداری خارج رحمی
  • خونریزی با انقباضات شدید
  • داشتن چهار انقباض در یک ساعت

درمان درد های شکمی در بارداری

درد های شکمی در دوران بارداری باید مورد پیگیری قرار گیرند. این نوع درد ها با توجه به پیدایش این مشکلات دارای درمان های متفاوتی هستند اما به طور کلی افراد هم باید به این مورد توجه کنند که نباید از وعده های غذایی با حجم بالا استفاده کنند زیرا خود موجب درد در این نواحی می‌شود. برای درمان درد های شکمی حتما ابتدا به دکتر زنان خود مراجعه کنید تا مشکل و منبع به وجود آورنده آن را بررسی کند و سپس اقدامات درمانی لازم را انجام دهد.

آیا باید برای درمان درد های زیر شکمی به پزشک مراجعه کرد؟

بسیاری از درد های ناگهانی که در دوران بارداری به وجود می‌آید به دلیل نگرانی و اضطراب می‌باشد زیرا با کوچکترین مشکلی افراد معمولا نگران سقط ناخواسته جنین می‌شوند. ابتدا با وجود درد های ناگهانی زیر شکمی باید حتما آرامش خود را حفظ کنید و سپس به دکتر زنان مراجعه کنید تا بسته به عامل به وجود آورنده این مشکل، برای تکنیک درمانی تصمیم گیری شود.

دکتر ویدا ناجی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *