تبخال تناسلی

از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم؟

آنچه می خوانید...

بیماری های مربوط به ناحیه تناسلی از حساس ترین نوع بیماری ها هستند که هم بانوان و هم آقایان را بسیار دچار نگرانی می‌کنند. تبخال تناسلی یکی از بیماری هایی است که معمولا به دلیل روابط جنسی محافظت نشده یا بدون بهداشت به وجود می‌آید. آمارها در رابطه با این بیماری روز به روز در حال افزایش است و به همین دلیل بر آن شدیم تا روش های پیشگیری از این بیماری و اقدامات درمانی آن را توضیح دهیم.

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی یک عفونت مقاربتی (STI) است. این عفونت باعث ایجاد زخم ‌های تبخالی می‌شود که تاول‌های دردناکی هستند (برجستگی‌های پر از مایع) که می‌توانند باز شوند و مایع ترشح کنند.

انواع ویروس تبخال تناسلی

دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) در به وجود آمدن تبخال تناسلی نقش دارند:

نوعی ویروس HSV باعث ایجاد تبخال می شود، اما می تواند باعث تبخال تناسلی نیز شود.

نوع دیگری از ویروس HSV که معمولا باعث تبخال تناسلی می شود، اما در عین حال می تواند مسبب تبخال نیز شود.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در سال 2016، حدود 3.7 میلیارد نفر از افراد زیر 50 سال به HSV-1 مبتلا شده اند. در همان سال، حدود 491 میلیون نفر در سنین 15 تا 49 سال به عفونت HSV-2 مبتلا شدند.

هرپس تناسلی چگونه بدن را آلوده می‌سازد؟

ویروس ها از طریق خراشیدگی پوست یا غشاهای مخاطی وارد بدن می شوند. غشاهای مخاطی لایه های نازکی از بافت هستند که دهانه های بدن شما را می پوشانند. آنها را می توان در بینی، دهان و اندام تناسلی شما یافت. هنگامی که ویروس ها در داخل بدن قرار می گیرند، خود را در سلول ها ترکیب می کنند. ویروس‌ ها به راحتی تکثیر می ‌شوند یا با محیط خود سازگار می‌شوند، که درمان آن‌ ها را دشوار می‌ کند.

ویروس هرپس تناسلی چه مواردی را درگیر می‌کند؟

• بزاق
  • منی
  • ترشحات واژن

علائم تبخال تناسلی

ظهور تبخال ها به عنوان شیوع بیماری شناخته می شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری  (CDC)، به طور متوسط، اولین شیوع بیماری 4 روز پس از ابتلا به ویروس ظاهر می شود. با این حال، ممکن است کمتر از 2 روز یا تا 12 روز یا بیشتر ظاهر شود.

علائم تبخال تناسلی در آقایان

• ایجاد تبخال زیاد در دهان و بر روی زبان
  • مشاهده تبخال بر سطح آلت تناسلی
  • نمایان شدن تبخال تناسلی بر بیضه ها
  • بروز دانه های تبخال نزدیک یا اطراف مقعد

علائم تبخال تناسلی در بانوان

• بروز تبخال در سطح دهان
  • بروز تبخال بر مقعد و اطراف آن
  • به وجود آمدن تبخال بر سطح باسن
  • مشاهده تبخال تناسلی بر واژن و نواحی اطراف آن

تبخال ها ممکن است در دهان و روی لب ها، صورت و هر جای دیگری که با نواحی عفونت تماس داشته باشد ظاهر شود. ناحیه ای که به این بیماری مبتلا شده است، اغلب قبل از ظاهر شدن تبخال شروع به خارش یا گزگز می کند. تبخال ها ممکن است زخمی شوند (زخم های باز) و مایعاتی ترشح شود. ممکن است در عرض یک هفته پس از شیوع، پوسته ای روی زخم ها ظاهر شود. غدد لنفاوی ممکن است متورم شوند زیرا غدد لنفاوی با عفونت و التهاب در بدن مبارزه می کنند. عفونت ویروسی ممکن است باعث سردرد، بدن درد و تب شود.

تبخال تناسلی در دوران بارداری

بسیار مهم است که در صورت وجود تشخیص تبخال تناسلی یا ابتلا به HSV در دوران بارداری به پزشک اطلاع دهید. بهترین متخصص زنان و زایمان اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از انتقال ویروس به جنین در حین زایمان انجام خواهند داد. اگر تبخال در امتداد کانال زایمان وجود داشته باشد، تیم پزشکی ممکن است به جای زایمان طبیعی واژینال، نوزاد را از طریق سزارین به دنیا بیاورند.

تبخال تناسلی چقدر شایع است؟

تبخال تناسلی امروزه بسیار شایع است. اگرچه تبخال تناسلی معمولاً توسط HSV-2 ایجاد می شود اما عفونت می تواند توسط HSV-1 نیز ایجاد شود.

بر اساس آخرین آمار موجود در سازمان بهداشت جهانی، تخمین زده می ‌شود که در سال 2016، 491.5 میلیون نفر از افراد به عفونت HSV-2 مبتلا بوده‌اند. این میزان، بیش از یک دهم جمعیت 15 تا 49 ساله جهان است. سازمان بهداشت جهانی همچنین تخمین می زند که 3.7 میلیارد نفر در همان سال به عفونت HSV-1 مبتلا شده اند که حدود دو سوم جمعیت زیر 50 سال جهان را تشکیل می دهد.

چه زمانی برای تبخال تناسلی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم تبخال تناسلی وجود نداشته باشد، دکتر زنان انجام آزمایش برای تبخال را توصیه نمی کند. با این حال، اگر علائم تبخال تناسلی وجود دارد، مهم است که به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند تشخیص دهند و در مورد روش درمان و کنترل بیماری به شما راهکار خواهند. علاوه بر این، اگر احتمال قرار گرفتن در معرض هرپس تناسلی وجود دارد، یا اگر تمایل به انجام یک معاینه و آزمایش کامل STI وجود دارد، توصیه می‌شود به متخصص زنان خوب مراجعه کنید.

تشخیص تبخال تناسلی

پزشک معمولاً می تواند با معاینه چشمی زخم های تبخال و انتقال تبخال را تشخیص دهد. اگرچه انجام آزمایش همیشه ضروری نیست، اما پزشک ممکن است تشخیص آنها را از طریق آزمایشات آزمایشگاهی تأیید کند.

آزمایش خون می تواند HSV را قبل از شیوع بیماری تشخیص دهد. با این حال، اگر در معرض ویروس قرار نگرفته‌ اید و هیچ علامتی نشان داده نمی‌شود، همیشه لازم نیست که از نظر HSV-1 یا HSV-2 غربالگری شوید.

روش های درمان تبخال تناسلی

روش های پیشگیری کننده، می تواند شیوع بیماری ها را کاهش دهد، اما نمی تواند ویروس های هرپس سیمپلکس را درمان کند.

درمان دارویی تبخال تناسلی

داروهای ضد ویروسی ممکن است به تسریع زمان بهبود زخم ها و کاهش درد کمک کنند. ممکن است در اولین علائم شیوع بیماری (گزگز، خارش و سایر علائم) برای کمک به کاهش علائم، دارو تجویز شود.

مراقبت در منزل

هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن در آب گرم از پاک کننده های ملایم استفاده کنید. محل آسیب دیده را تمیز و خشک نگه دارید. لباس های نخی گشاد بپوشید.

تبخال تناسلی چگونه منتقل می شود؟

تبخال تناسلی در حقیقت از طریق برقراری انواع رابطه جنسی نظیر رابطه جنسی واژینال و رابطه جنسی مقعدی و هر فعالیت دیگری که شامل تماس بین دستگاه تناسلی باشد، به وجود می‌آید.

امکان ابتلا به عفونت هرپس تناسلی از طریق رابطه جنسی دهانی وجود دارد و این مورد تقریبا آمار بالایی را به خود اختصاص داده است. ناگفته نماند که تبخال دهان ایجاد شده، می تواند به نواحی تناسلی و مقعدی سرایت کند و بالعکس. اگرچه انواع تبخال تناسلی به طور معمول از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود، اما ویروس را می توان در مایع منی، بزاق و ترشحات واژن نیز یافت.

دکتر ویدا ناجی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی