اختلال واژینیسموس و درمان آن

آنچه می خوانید...

زنان بسیاری هنگام اولین نزدیکی خود با همسرشان دچار درد شدیدی در این ناحیه می شوند که این درد ناشی از منقبض شدن عضلات واژن می باشد. افرادی که با این مشکل روبرو هستند معمولا از برقراری رابطه جنسی دوری می کنند زیرا لذتی از آن نمی برند. این اختلال هم بر سلامت جسم و هم بر سلامت روح تاثیر دارد.

واژینیسموس چیست؟

هنگامی که شما نسبت به دخول در رابطه جنسی ترس داشته باشید واژن یک واکنش دفاعی از خود نشان داده و منقبض می شود و این موضوع در هر بار دخول اتفاق می افتد و فرد نمی تواند آن را کنترل کند.

ممکن است افرادی باشند که رابطه جنسی آسان و بدون دردی داشته باشند اما پس از مدتی به واژینیسموس مبتلا شوند و رابطه جنسی دردناکی را تجربه کنند که باعث می شود تمایل خود را نسبت به برقراری رابطه از دست بدهند. البته این انقباضات گاهاً خود باعث جلوگیری کامل از دخول می شوند. این انقباضات زمانی اتفاق می افتند که:

  1. ناحیه واژن لمس شود.
  2. پارتنر فرد نسبت به دخول اقدام نماید.
  3. فرد از تامپون استفاده نماید.

در مورد این مشکل باید بگوییم که واژینیسموس یک مشکل برای دخول است و سبب جلوگیری از تحریک جنسی نخواهد شد. هنگامی که پزشک به معاینه و بررسی ناحیه لگن و واژن می پردازد هیچ دلیلی برای این انقباضات مشاهده نخواهد کرد و نمی توان گفت این مشکل ناشی از یک ناهنجاری جسمی است. مشکلات مربوط به برقراری رابطه جنسی می تواند هم در زنان و هم در مردان بروز کند و در صورت مراجعه به پزشک می توان آن را درمان کرد. نکته ای که وجود دارد این است مقصر این اختلال خود فرد نبوده و نباید خود را برای این مشکل سرزنش کند.

این مشکل یکی از مشکلاتی است که بر کیفیت روابط افراد تاثیر می گذارد بنابراین در صورت وجود آن فرد باید نسبت به درمان اقدامات لازم را انجام دهد.

انواع واژینیسموس

این مشکل به دو صورت اتفاق می افتد:

  1. واژینیسموس اولیه: زمانی که برای اولین بار دخول صورت گیرد.
  2. واژینیسموس ثانویه: فرد زمانی دچار این مشکل می شود که اولین دخول وی نمی باشد؛ که می تواند ناشی از جراحی، ضربه یا پرتو درمانی باشد.

تعدادی از بانوان پس از یائسه شدن به این عارضه دچار می شوند زیرا در این دوران میزان استروژن کم می شود و رطوبت و قابلیت ارتجاعی دهانه واژن کم می شود و در نتیجه آن رابطه جنسی برای فرد دردناک می شود. این موضوع می تواند کم کم به واژینیسموس تبدیل شود.

تفاوت دیسپارونیا و واژینیسموس

دیسپارونیا به رابطه جنسی دردناک گفته می شود و در افراد زیادی آن را با واژینیسموس اشتباه می گیرند؛ این اختلال معمولا به دلیل کیست، التهاب لگن یا آتروفی واژن اتفاق می افتد.

علت بروز واژینیسموس

علت این مشکل مشخص نمی باشد اما ممکن است واژینیسموس در اثر تجاوز جنسی، تجربه رابطه دردناک یا مشکلات روحی و عاطفی ایجاد شود.

در برخی از افرادی که به این عارضه دچار می شوند علت مشخص نبوده و پزشک پس از معاینات بالینی اقدام به پرسیدن سوالاتی در رابطه با روابط جنسی فرد و بیماری های مربوط به واژن می کند که برای کمک به تشحیص باید در پاسخ دهی به سوالات صادق بوده و خجالت نکشید.

علائم واژینیسموس

یکی از بارز ترین علائم اختلال واژینیسموس انقباض عضلات ناحیه واژن است که با شدت های متفاوتی در افراد رخ می دهد و نزدیکی و دخول را برای فرد سخت می کند. این افراد توانایی کنترل این عضلا ترا ندارند و این اتفاق برای آن ها غیر ارادی است. این اختلال می تواند سبب ترس از دخول و یا پایین آمدن میل جنسی شود. بانوانی که به واژینیسموس مبتلا هستند با دخول هر چیز به واژن دچار سوزش می شوند.

ابتلا به این اختلال می تواند از دخول جوگیری کند اما در رسیدن به ارگاسم مشکلی ایجاد نمی کند زیرا عملیات جنسی مختلفی وجود دارند که می توانند در به ارگاسم رسیدن تاثیر داشته باشند. بنابراین برای رسیدن شریک جنسی خود به ارگاسم می توانید از راه های دیگری به جای دخول استفاده کنید.

تشخیص بیماری واژینیسموس

راه های زیادی برای تشخیص این بیماری وجود دارند که مهم ترین آن ها معاینه بالینی و پرسش سوالاتی از بیمار است. یکی دیگر از روش های تشخیصی گرفتن تست لگن از فرد است.

درمان اختلال واژینیسموس

درمان این بیماری به عوامل مختلفی بستگی دارد اما بهترین درمان را برای شما بهترین متخصص زنان و زایمان  با پرسش سوالات و پیدا کردن علت بیماری برای شما در نظر می گیرد که این روش ها می توانند مربوط به استفاده از ژل لوبریکانت، تزریق بوتاکس، قرار گیری در تشت آب ولرم انجام تمرین و … باشند که در ادامه به برخی از روش های موثر خواهیم پرداخت:

یکی از روش هایی که تاثیر آن در رابطه با اختلال واژینیسموس ثابت شده است انجام تمرینات ورزشی که به آن کگل می گویند است. این روش باعث می شود فشردگی ماهیچه ها در لگن کم شوند و از انقباض آن ها جلوگیری شود. این ورزش را نباید همه ی افراد انجام دهند و ممکن است برای برخی افراد سبب بروز اتفاقاتی شود که به همین علت روش های دیگر به آن ها توصیه می شود بنابراین حتما این کار را تحت نظر متخصص زنان و زایمان انجام دهید و خودسرانه کاری نکنید.

تزریق بوتاکس به واژن یکی از راه های درمان اختلال واژینیسموس است. همانطور که می دانید بوتاکس نوعی سم است که باعث فلج شدن عضلات می شود به همین دلیل با تضعیف عضلات ناحیه واژن به درمان کمک خواهد کرد. این درمان دائمی نبوده و لازم است هر چند ماه یکبار تمدید شود.

لیزر درمانی یکی از روش هایی است که با نفوذ اشعه فرابنفش به واژن سبب درمان این عارضه می شود. این روش غیر تهاجمی بوده و نیاز به تمدید دارد. لیزر می تواند با تغییر بافت ناحیه تناسلی به درمان موجب شود.

در صورتی که فرد قبلا در این ناحیه جراحی انجام داده باشد ممکن است در ناحیه واژن انسداد وجود داشته باشد و همین امر باعث می شود پزشک با جراحی نسبت به گشاد کردن ناحیه واژن اقداماتی انجام دهد.

یکی از مشکلاتی ممکن است سبب واژینیسموس شود اندومتریوز است که این اختلال به معنی بیرون آمدن بخشی از رحم از واژن است که باعث می شود فرد هنگام برقراری رابطه با درد روبرو باشد. بنابراین با درمان اندومترویز می توان واژینیسموس را نیز درمان کرد.

ممکن است اختلال ایجاد شده ناشی از مشکلات روحی فرد یا ترس از رابطه جنسی باشد که در این صورت لازم است به سکس تراپیست مراجعه کرد تا بهترین درمان صورت گیرد.

کلام آخر

واژینیسموس نوعی اختلال است که مانع از ارگاسم نمس شود اما تاثیر آن در زندگی فرد زیاد است و معمولا فرد از برقراری رابطه جنسی هراس دارد. این افراد تمایل به نزدیکی نداشته و از آن فرار می کنند. در صورتی که شما نیز دارای این علائم هستید بهتر است به بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا هر چه سریع تر درمان صورت گیرد.

دکتر ویدا ناجی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *