تقویم تخمک گذاری

بهترین زمان رابطه برای بارداری چه موقعی است؟

آنچه می خوانید...

اگر شما هم تصمیم به بارداری دارید حتما تاکنون شنیده اید که باید در فرصت مناسبی بعد از عادت ماهانه، نزدیکی برقرار کنید تا فرآیند لقاح به درستی انجام گیرد. شاید هم تاکنون برایتان مهم نبوده یا نمی‌دانستید که در برخی روزها، شانس بارداریتان افزایش می‌یابد. برای اینکه بدانید اسپرم در بدن چند روز زنده میماند و چه تاریخی برای برقراری رابطه جنسی جهت بارداری مناسب می‌باشد، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

بهترین زمان رابطه جنسی برای بارداری | دکتر ویدا ناجی

مشخص شدن زمان تخمک گذاری

در ابتدا باید بدانید که برای باروری، تشخیص روز های تخمک گذاری دارای اهمیت زیادی می‌باشند و شانس بارداری را افزایش می‌دهند. در ابتدا باید ذکر کنیم که بسیاری از افراد بهه دلیل عدم تشخیص درست زمان تخمک گذاری، در تمامی روز های محدوده این فرآیند، رابطه جنسی برقرار می‌کنند.

ابتدایی ترین توصیه ما این است که خانم هایی که قصد بارداری دارند باید از تقویم دوران عادت ماهانه و تخمک گذاری استفاده کنند. با استفاده از این روش می‌توان یک الی دو روز قبل از تخمک گذاری، نزدیکی برقرار کرد و مرتبه بعدی رابطه جنسی را در روز تخمک گذاری انجام دهید. ناگفته نماند که یک روز معین به عنوان روز تخمک گذاری بسیار سخت و دشوار است و به همین دلیل متخصصین زنان، محدوده زمانی را در نظر می‌گیرند که به اسم روز های بارور نامگذاری شده اند. افرادی که در این روز ها برای حاملگی اقدام می‌کنند، شانس باروری خود را افزایش می‌دهند.  

به عنوان مثال تصور کنید که دوره عادت ماهیانه خانمی، 28 روزه است و این فرد دارای عادت ماهانه منظم است. روز های باروری برای خانم ها معمولا 17 روز قبل از شروع عادت ماهانه بعدی می‌باشد و تا 5 روز ادامه دارد. بنابراین حتما برای تعیین زمان تخمک گذاری از روش های تعیین زمان تخمک گذاری استفاده کنید. به زبان ساده باید بیان کنیم که بهترین زمان برای محاسبه وقت تخمک گذاری، بر اساس شمارش روزهای مانده تا عادت ماهانه بعدی می‌باشد. از زمانی که عادت ماهانه تان شروع شده است، 16 روز از روی تقویم به عقب برگردید و بدانید که احتماا تا چهار روز بعد از آن تاریخ، روز های تخمک گذاری شناخته می‌شود.

اقدام باروری بدون تشخیص زمان تخمک گذاری

خانم ها به طور معمول و طبیعی باید 12 دوره عادت ماهانه را تجربه کنند اما گاهی در برخی افراد مشاهده می‌شود که تعداد کمتر یا بیشتری از پریودی را در سال تجربه خواهند کرد. حال در این بین، موارد بسیاری چون بیماری یا استرس و تغییرات وزنی سبب شده تا اختلالاتی در دوره های قاعدگی به وجود آید. هر چه دوره های قاعدگی با اختلالات و نامنظمی بیشتری رو به رو باشند، پیش بینی زمان تخمک گذاری سخت تر می‌شود. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دوره های پریودی نامنظمی دارید، می‌توانید به طور تقریبی این زمان را تخمین بزنید. به عنوان مثال، خانمی در ماه اول علامت گذاری دارای دوره عادت ماهانه 28 روزه است اما در در ماه بعدی دوره به اندازه هفت روز کم می‌شود و در ماه بعدی حدود چهار روز به دوره اولیه 28 روزه اضافه می‌شود. شما باید بعد از علامت گذاری روزها، عدد 17 را از کوتاه ترین دوره خودتان و همچنین عدد 11 را از بلندترین دوره خود کم کنید. روز های تعیین شده دوره ای است که شانس باروری شما در آن زیاد است. برای شمردن و تشخیص روز تخمک گذاری باید آن را از شروع پریودی محاسبه کنید. هر چه میزان نزدیکی بین زوجین بیشتر باشد، شانس بارداری نیز افزایش می‌یابد.

نکته: برای تشخیص درست زمان تخمک گذاری و همچنین چکاپ های لازم قبل از بارداری بهتر است به بهترین متخصص زنان مراجعه کنید تا  دچار اشتباه نشوید و این دوره زمانی مفید را از دست ندهید.

نشانه های تخمک گذاری

  • افزایش میل جنسی
  • گرفتگی عضلات پایین شکم
  • افزایش ترشحات لغزنده و شفاف
  • افزایش دمای بدن تا 4 درجه سانتی گراد

دمای پایه بدن بعد از تخمک گذاری

معمولا تا سه روز بعد از تخمک گذاری دمای بدن بالاتر از حالت معمول است. دمای پایه بدن به معنای پایین ترین درجه حرارت بدن در یک 24 ساعت می‌باشد. ناگفته نماند که بسیاری از خانم ها این تغییرات دمایی را احساس نمی‌کنند اما می‌توانید آن را با اندازه گیری با دماسنج مشخص کنید.

کیت تشخیص تخمک گذاری

یکی از روش هایی که می‌توان برای سنجش سطح هورمون استفاده کرد، کیت پیش بینی تخمک گذاری می‌باشد. استفاده از این کیت بسیار راحت بوده و افراد می‌توانند بر اساس آن رابطه جنسی خود را زمان بندی کنند. کیت پیش بینی تخمک گذاری میزان هورمون LHدر ادرار را اندازه گیری کرده و برای شما به نمایش می‌گذارد. همانطور که می‌دانید هورمون LH در تحریک تخمک گذاری و آزاد شدن تخمک نقش موثری دارد.

دکتر ویدا ناجی

جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *